Prof. dr hab. Elżbieta Wesołowska
Filolog klasyczny: badaczka literatury rzymskiej (głównie twórczość Owidiusza), teatru antycznego (dramaty Seneki) oraz recepcji antycznej kultury w literaturze nowożytnej Europy (Szekspir, Calderon i inni). Tłumaczka Seneki i Owidiusza. Zainteresowania: antyczna poezja i proza łacińska, wypromowała 45 magistrów i 5 doktorów.
Dyrektor Instytutu Filologii klasycznej UAM w latach 2006-2020 r.
Stopnie i tytuły naukowe
1975 – mgr matematyki UAM, na podst. pracy „Przestrzenie nuklearne” u prof. A. Alexiewicza.
1977 – mgr filologii klasycznej UAM, na podst. pracy „Pieśni safickie Horacego” u prof. J. Wikarjaka.
1977–1981 – nauczyciel matematyki i łaciny w liceach ogólnokształcących w Pobiedziskach i w Poznaniu.
1988 – doktorat z literaturoznawstwa na podst. dysertacji „Akcja i interakcja sceniczna w ‘Medei’ Seneki”.
1998 – habilitacja w zakresie literaturoznawstwa antycznego, na podst. monografii „Prologi tragedii Seneki w świetle komunikacji literackiej”.
2004 – tytuł profesora
2009 – stanowisko profesora zwyczajnego
Od 2005 – dyrektor Instytutu Filologii Klasycznej UAM
Członkostwo w gremiach:
-
Sekretarz redakcji „Symbolae Philologorum Posnaniensium”: 1990–1995.
-
Red. Naczelny „Symbolae Philologorum Posnaniensium” od 1996 r.
-
Członek Rady Naukowej „Litteraria Copernicana” w latach 2008–2015.
-
Członek Prezydium PTF: 2010–2013.
-
Członek Rady Naukowej „Oralitatis Quaestiones” od 2015 r.
-
Ekspert PAKi od 2015 r.
-
Członek Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej PAN od 2010 r.
-
Członek Komisji Stypendialnej Fundacji Lanckorońskich i Fundacji Lanckorońskich z Brzezia od 2015 r.
-
Wieloletni członek a od 2015 r. przewodnicząca Jury Konkursu Recytatorskiego Verba Sacra.
Nagrody:
Nagroda II st. Rektora UAM w 1999 r.
Nagroda I st. Rektora UAM w 2004 r. (wraz z prof. A. Wójcikiem)
Nagroda II st. Rektora UAM w 2009.
Nagroda „Literatury na Świecie” za najlepszy przekład poetycki: 2009 r.
Medal Komisji Edukacji Narodowej w 2017 r.
Referaty zagraniczne i udział w konferencjach międzynarodowych:
Halle, Berlin, Liege, Genua, Lizbona, Tybinga, Seili-Turku, Trewir, Kijów.
Kwerendy zagraniczne:
Boston, Heidelberg, Berlin, Halle, Liege, Trewir, Tybinga, Genua.
Granty:
-
„Rzymska literatura wygnańcza”, kierownik grantu w latach 2001–2003.
-
„Przekształcenia antycznych mitów, tematów i symboli w literaturze i sztuce romantyzmu i modernizmu”, wykonawca w latach 2003–2005.
-
„Filhellenizm romantyków – specyfika polska i konteksty europejskie”, wykonawca w latach 2007–2009.
-
„Sparta w literaturze i kulturze polskiej”, wykonawca w latach 2011–2013.
-
DUN, kierownik grantu w latach 2015–2016.
Wybrane publikacje:
Książki:
-
Postaci w „Medei” i „Fedrze” Seneki w perspektywie akcji oraz interakcji scenicznej w „Medei” Seneki, Poznań 1991.
-
Dzieło lekką stworzone dłonią. Wybór epigramów z Antologii Palatyńskiej, przekład i oprac., Poznań 1994.
-
Seneka, Agamemnon, wstęp, przekład, oprac., Poznań 1997.
-
Prologi tragedii Seneki w świetle komunikacji literackiej, Poznań 1998.
-
Seneka, Medea, wstęp, przekład, oprac., Poznań 2000.
-
Pseudo-Seneka, Oktawia, wstęp, przekład, oprac, Poznań 2000.
-
Rzymska literatura wygnańcza, t. I, Cyceron i Seneka, Poznań 2003.
-
Owidiusz, Żale, wyd. dwujęzyczne, wstęp A. Wójcik, przekład i komentarz M. Puk, E. Wesołowska, Poznań 2003.
-
Owidiusz, Elegie wygnańcze, przekład i komentarz E. Wesołowska, wstęp. A. Wójcik, Toruń 2003.
-
Owidiusz, Fasti. Kalendarz poetycki, wstęp, przekład i komentarz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 2009.
Wybrane artykuły w czasopismach i pracach zbiorowych:
-
Komunikacja literacka w prologu „Medei” Seneki, „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 6, 1983, s. 155–164.
-
Samotni bohaterowie „Medei” Seneki, „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 7, 1988, s. 113–127.
-
Gorgias: an inventor of a logical rule? “Euphrosyne” 20, 1992, s. 255–260.
-
Silence in Senecan Drama, “Acta Antiqua Academiae Scientiarum Hingaricae” 33, 4, 1990–1992, 77–82.
-
Seneca in the “Octavia”, “Eos” 84, 1996, s. 285–291.
-
Pamięć w rozważaniach Seneki filozofa, “Eos” 85,1, 1998, s. 23–33.
-
Some Remarks on Lie in Senecan “Phaedra”, “Euphrosyne” 28, 2000, s. 337–354.
-
Silence in Modern “Ancient” Plays, w: Proceedings of International Conference “Language of Silence’, Turku-Seili 2001, s. 243–248.
-
Calderona mit wyśniony, w: Teatr Calderona: tradycja i współczesność, Katowice 2002, s. 60–72.
-
Peur et tramblement in Cicero et Seneque, “Eos” 90, 2003, s. 247–257.
-
Senecjańskie “noli me tangere”, “Przestrzenie teorii” 3-4, 2004, s. 227–237.
-
Czy te wersy mogą nudzić? O przekładzie Fasti” Owidiusza, „Przekładaniec” 17–18, 2007, s. 72–89.
-
Kobiety przed oczami duszy Wyspiańskiego. Kilka osobistych konstatacji, w: Wyspiański i Kazandzakis i modernistyczne wizje antyku, red. M. Borowska, M. Kalinowska, P. Kaniecki, Warszawa 2012, s. 65–74.
-
Circe in Petronius, Sat. 126, 1–139, 4, “Eos” 101, 2014, s. 207–218.
-
Ariadne, Medea, and Gratitude. Some Remarks, w: Carminis Personae: Character in Roman Poetry, M. G. Iodice, M. Zagórski (eds.), Warsaw 2014, s. 85–93.
-
Dwie lub trzy Kasandry i co o nich wiem. Kilka uwag, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, Dystopie” 4(7), 2014, s. 35–46.
-
Agamemnon i jego lwia rodzina, w: „Zabójstwo dziecka w literaturze i kulturze”, red. K. Ilski, M. Chmielarz, Z. Kopeć, E. Kraskowska, Poznań 2014, s. 33– 44.
-
Seneca in Search of Passing Time, “Classica Cracoviensia” 18, 2015, s. 475–490.
-
Helena Trojańska i magia jej imion, w: Funkcje nazw własnych w literaturze i sztuce, I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań 2015, s. 743–752.
-
Being Friends with Theseus – But Which One? w: De amicitia. Transdisciplinary Studies in Friendship, red. K. Marciniak, E. Olechowska, Warsaw 2016, s. 393–403.
-
The Tears of Odysseus: Brandstaetter’s Revisiting of the Ancient Homeric Tradition, “Symbolae Philologorum Posnaniensium” 27, 2, 2017, s. 121–129.
-
Quid est veritas crudelis?, w: CRUDELITAS. Okrucieństwo w literaturze i kulturze europejskiej, red. E. Wesołowska, W. Szturc, Poznań 2017, s. 9–23.
Redakcja tomów zbiorowych:
-
Romantyczna ANTIQUITAS. Rzymskie inspiracje w teatrze i dramacie XX wieku z uwzględnieniem mediacji calderonowskiej i szekspirowskiej, Poznań 2007.
-
Antiquity in Popular Literature and Culture, K. Dominas, E. Wesołowska, B. Trocha (eds.), Cambridge 2016.
-
CRUDELITAS. Okrucieństwo w kulturze i literaturze europejskiej, (red. E. Wesołowska, W. Szturc), Poznań 2017.
-
HEROICA. Bohaterstwo w kulturze i literaturze europejskiej, red. A. Gawarecka, W. Szturc, E. Wesołowska, Poznań 2018 ( w druku).