Prof. dr hab. Krystyna Bartol

w latach 2012-2020 kierownik Zakładu Hellenistyki IFK. Stopnie naukowe uzyskiwała w latach: 1985 – magistra, 1990 – doktora (nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa antycznego), 1995 – doktora habilitowanego (w zakresie nauk humanistycznych), a tytuł profesora nauk humanistycznych w roku 2001.

Zajmuje się poezją grecką, zwłaszcza jej aspektami wykonawczymi, oraz poklasyczną prozą grecką. Jest autorką dziewięciu książek (dwie we współautorstwie z prof. Jerzym Danielewiczem), w tym szeroko cytowanej za granicą monografii Greek Elegy and Iambus. Studies in Ancient Literary Sources (1993). Do jej najważniejszych osiągnięć naukowych należy ponadto komentowane wydanie tekstów elegijnych i jambicznych okresu archaicznego i klasycznego (1999), prace poświęcone traktatowi Pseudo-Plutarcha O muzyce (1992 i 1995), pierwszy komentowany przekład monumentalnego dzieła Atenajosa, Uczta mędrców (2010, współautorstwo) i naukowe opracowanie dziejów komedii greckiej (2011, współautorstwo). Wydała we własnym przekładzie i opracowaniu wybrane utwory Filodemosa z Gadary (2002), a także przypisywaną Hippokratesowi nowelę epistolograficzną O śmiechu Demokryta (2007) i dydaktyczny poemat Oppiana O rybach i rybakach (Halieutika), 2020. Jest autorką przeszło stu rozdziałów w monografiach zbiorowych i artykułów naukowych, publikowanych w prestiżowych specjalistycznych czasopismach krajowych i zagranicznych (m.in. Eos, The Classical Quarterly, Quaderni Urbinati di Cultura Classica, Hermes, Philologus, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik,  AION, Paideia, Mnemosyne, Archiv für Papyrusforchung, Antike und Abendland, Museum Helveticum). Wygłaszała referaty w zagranicznych ośrodkach, m.in. w Oksfordzie, Reading, Berlinie, Halle, Giessen, Paryżu, Salamance, Neapolu, Cosenzy, Lecce, L’Aquila, Atenach).

Wykonawczyni bądź kierownik 5 grantów KBN, obecnie kieruje projektem badawczym NPRH; członek  i przewodnicząca wielu paneli eksperckich NCN; w latach 2016-2024 członkini Rady Naukowej Narodowego Centrum Nauki (2018-2024 – przewodnicząca komisji głównej Nauk Humanistycznych, Społecznych i o Sztuce); w latach 2020-2022 członkini Rady Dziedzinowej Nauk Humanistycznych i o Sztuce w ramach działań Inicjatywy Doskonałości – Uczelni Badawczej UMK w Toruniu (w latach 2021-2022 jej przewodnicząca) od roku 2020 członkini Rady Naukowej Polskiego Instytutu Archeologicznego w Atenach.

W latach 1993-1999 zastępca dyrektora, w latach 1999-2006 dyrektor Instytutu Filologii Klasycznej UAM; w latach 1999-2004 członkini Senatu UAM; członkini Polskiego Towarzystwa Filologicznego (w latach 2008-2013 wiceprezes i członek Zarządu Głównego); od roku 2003 członek Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej PAN (w latach 2011-2019 przewodnicząca KNoKA); członek czynny Polskiej Akademii Umiejętności (w latach 2012-2016 –  członek korespondent); współzałożycielka Stacji Naukowej PAU w Poznaniu (2023); do roku 2022 członek kolegium redaktorskiego czasopisma Symbolae Philologorum Posnaniensium; członek rady naukowej niemieckiego czasopisma Philologus; stała recenzentka kilku specjalistycznych periodyków krajowych i zagranicznych; od roku 2008 członek Network for the Studies of Archaic and Classical Greek Song przy Radbout University Nijmegen; od roku 2021 uczestniczka prowadzonego przez Szwajcarską Narodową Fundację Nauki (SNSF) programu AcademiaNet prezentującego sylwetki wybitnych kobiet prowadzących badania naukowe.

Laureatka konkursów o naukowe pobyty zagraniczne (m.in. stypendium Sorosa na pobyt w Corpus Christi College w Oksfordzie, stypendium Mainzer Akademie der Wissenschaften  und der Literatur na pobyt na FU w Berlinie, stypendium „The Griffiths Fund” na pobyt w Jesus College w Oksfordzie, stypendium w programie TEMPUS na pobyt w Trintiy College w Cambridge)  i stypendia badawcze (m.in. subsydium profesorskie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (obecnie program Mistrz) i grant The Loeb Classical Library Foundation, Harvard University).

Laureatka nagród naukowych (m.in. The Richards Prize, Corpus Christi College, Oxford, nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego), w roku 2000 nominowana (wraz z prof. Jerzym Danielewiczem) do Nagrody im. Jana Długosza za najlepszą książkę roku 1999 z zakresu humanistyki.

Promotor w 6 zakończonych przewodach doktorskich.

Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Dwukrotna zdobywczyni Złotego Maiusa, wyróżnienia przyznawanego przez studentów najlepszym dydaktykom na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM.

Wybrane publikacje

Książki:

  1. Greek Elegy and Iambus. Studies in Ancient Literary Sources, Poznań 1993 (Wydawnictwo Naukowe UAM).
  2. Pseudo-Plutarch. “O muzyce”, wstęp, przekład i komentarz KB, Wrocław 1992 (Ossolineum, seria: Archiwum Filologiczne).
  3. Studia historyczno- i teoretycznoliterackie nad dialogiem Pseudo-Plutarcha “O muzyce”, Poznań 1995 (Wydawnictwo Naukowe UAM).
  4. Epigram grecki i łaciński w kulturze Europy, pod red. K. Bartol i J. Danielewicza, Poznań 1997.
  5. Liryka grecka. Wybór tekstów i komentarz, pod red. J. Danielewicza, tom I: Jamb i elegia, K. Bartol, Warszawa-Poznań 1999 (PWN).
  6. O muzyce. O utworach poetyckich. Epigramy, przekład, wstęp i komentarz K.B, Warszawa 2002 (Prószyński i Ska).
  7. Pseudo-Hippokrates. O śmiechu Demokryta (Listy 10-23), przekład, wstęp i komentarz K.B., Gdańsk 2007 (Słowo/obraz terytoria).
  8. Uczta mędrców, Wstęp, przekład i komentarz Jerzy Danielewicz i Krystyna Bartol (KB – księgi I, II, VI, VII, XI, XII, XIV, XV-cz.1) Poznań 2010, 22012 (Wydawnictwo Poznańskie).
  9. Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011 (PWN).
  10. Poemat o rybach i rybakach (Halieutika), przekład, wstęp i komentarz Krystyna Bartol, Poznań 2020 (Wydawnictwo Naukowe UAM).
  11. The Dynamic Quality of Late Greek Non-Christian Poetry. Studies in Minor Genres, eds. Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Leiden 2025 (Brill). [w druku]

Rozdziały w pracach zbiorowych:

  1. Pratinas, fr. 713 II PMG, w: Vetustatis amore et studio. Księga pamiątkowa dla Profesora Kazimierza Limana, pod red. Lewandowskiego i A. Wójcika, Poznań 1995, ss. 13-16.
  2. Aspekty komunikacyjne greckiej elegii archaicznej, w: Elegia poprzez wieki pod red. Lewandowskiego, Poznań 1995, ss. 19-27.
  3. Motyw katastrofy morskiej w liryce i epigramacie greckim, w: Morze w kulturze starożynych Greków i Rzymian pod red. Rostropowicz, Opole 1995, ss. 101-112.
  4. Smakować poezję: „gastronomia literacka“ w wypowiedziach greckich poetów lirycznych, w: Litteris vivere. Księga pamiątkowa dla Profesora Andrzeja Wójcika, Poznań 1996, ss. 31-37.
  5. Uczta u Heliodora (A.P. 11, 137), w: Epigram grecki i łaciński w kulturze Europy pod red. K. Bartol i J. Danielewicza, Poznań 1997, ss. 91-99.
  6. Rydwany Słońa: Mimnermos, Stezychor i inni, w: Studia nad kulturą antyczną pod red. J. Rostropowicz, Opole 1997, ss. 7-17.
  7. Literackie aspekty katalogów w Uczcie mędrców Atenajosa, w: Sapere aude pod red. I. Mikołajczyka, Toruń 2004, ss. 47-54.
  8. Grecka elegia archaiczna, w: Literatura Grecji starożytnej pod red. H. Podbielskiego, Lublin 2005, ss. 323-349.
  9. Poezja jambiczna, w: ibidem, ss. 351-37.
  10. Poezja schyłku V i IV wieku przed Chr., w: ibidem, ss. 485-496.
  11. Grecka poezja jambiczna okresu cesarstwa, w: ibidem, ss. 587-595.
  12. Ezop i początki bajki greckiej, w: ibidem, ss. 371-376.
  13. Transmisja wiedzy jako przeszukiwanie pamięci. Kilka antycznych antecedencji, w: Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, ss. 27-35.
  14. The Camelopard and the Tactics of Self-Presentation In Heliodorus’ Ethiopian Story 10.27, w: Birthday Beasts’ Book. Cultural Studies in Honour of Jerzy Axer, ed. K. Marciniak, Warszawa 2011, ss. 1-5.
  15. Monotropos Frynichosa: komedia charakterów w czasach Arystofanesa?, w: Starożytny dramat: teoria, praktyka, recepcja pod red. K. Nareckiego. Lublin 2011, ss. 69-82.
  16. Kobieta i pieśń epicka, w: Więcej życia niż słów. Szkice o literaturze, red. M. Telicki, M. Wójciak, Poznań 2011, ss. 257-265.
  17. Versus anacyclici: the case of Pap. Sorb. 72v (= 52 CG), w: The Muse at Play. Riddles and Wordplay in Greek and Latin Poetry J. Kwapisz, D. Petain, M. Szymański, Berlin 2013 (De Gruyter).
  18. Aletheia and Doxa in Pseudo-Hippocrates’ Epistolary Novel on Democritus’ Laughter, w: Within the ircle of Ancient Ideas and Virtutes, eds. K. Twardowski, M. Salamon, Kraków 2014, ss. 25-29.
  19. Mnemosyne w mitycznej i społecznej przestrzeni Grecji starożytnej, w: Pamięć jako źródło dzieła sztuki, red. M. Cieśla-Korytowska, J. Czernik, Kraków 2016, ss. 11-22.
  20. Radosny umiar Epikura i fałszerstwa wielkich zmyślaczy, w: Złoty środem. Lireratura wobec rozterek, niepokojów i poszukiwań równowagi, red. G. Raubo, K. Trybuś, Poznań 2017, ss. 19-30.
  21. Mojra i Mojry we wczesnej poezji greckiej, w: Początek- trwanie-koniec, red. M. Cieśla-Korytowska, M. Siwiec, Kraków 2018, ss. 9-20.
  22. Structuring the Genre: the 5th and 4th– Century Authors on Elegy and Elegiac Poets, w: The Reception of Greek Lyric Poetry, 600BC – AD400, eds. B. Currie, I. Rutherford, Leiden 2019, ss. 129-147.
  23. Rola literatury w paidei Kilka uwag o zapeczu intelektualnym Wieszcza, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2019, ss. 9-20.
  24. Weselna pieśń Charyt u Teognisa, w: Charyty: radość – wdzięk – optymizm, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2020, ss. 11-20.
  25. Elegy, w: A Companion to Greek Lyric, ed. L. Swift, London 2022, ss. 221-233.
  26. Philoxeni in Plutarch and Athenaeus, w: Plutarch and His Contemporaries. Sharing the Roman Empire, eds. K. Jażdżewska, F. Doroszewski, Leiden 2024, ss. 182-192.
  27. Two Epithalamic Proems(?): P.Oxy. III 423 (=42 APHex) and PSI 7.845v (43(b) APHex), w: The Dynamic Quality of Late Greek Non-Christian Poetry. Studies in Minor Genres, eds. Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Leiden 2025 [w druku].

Artykuły naukowe:

  1. Jamb jako gatunek literacki w świetle źródeł antycznych, Symbolae Philologorum Posnaniensium 7, 1988, ss. 3-21.
  1. Literarische Quellen der Antike und das Problem des Vortragens der frühgriechischen Elegie, Eos 75, 1987, ss. 261-278.
  2. Paränetische Elemente in den Iamben von Archilochos, Symbolae Philologorum Posnaniensium 8, 1991, ss. 29-38.
  3. Der musikgeschichtliche Dialog Plutarchs und das Problem des melischen Charakters der griechischen Poesie, Wissenschaftliche Beiträge der Martin-Luther-Universität 36, 1989, ss. 242-250.
  4. Some Remarks on Artstotle’s Poetics 1448b24-32, Symbolae Philologorum Posnaniensium 9, 1993, ss. 5-9.
  5. Sul frammento 25 W. (55 T.) di Archiloco, Annali dell’Istituto Universitario Orientale di Napoli 12, 1990, ss. 81-87.
  6. Where Was Iambic Poetry Performed? Some Evidence from the Fourth Century BC, The Classical Quarterly 42, 1992, ss. 65-71.
  7. How Was Iambic Poetry Performed? A Question of Ps.-Plutarch’s Reliability (Mus. 1141A), Euphrosyne 20, 1992, ss. 269-276.
  8. TON ANAKREONTA MIMOU. Einige Bemerkungen zum Carmen Anacreonteum 1 W., Antike und Abendland 38, 1993, ss. 64-72.
  9. Znaczenie słowa ἑρμηνεία w odniesieniu do wykonania utworu poetyckiego (na przykładzie ps.-Plutarcha O muzyce), Symbolae Philologorum Posnaniensium 10, 1994, ss. 23-29.
  10. Atenajosa z Naukratis księga win (Deipnosophistai 25f – 40f), Meander 50, 1995, ss. 215-226.
  11. From Cyzicus to the Samothracians. On the Allusion to the Homeric Verse in Anth.Pal. 11.346 (= Automedon VIII Gow-Page), Eos 82, 1994, ss. 31-36.
  12. Ps.-Plutarch’s Table Talk on Music: Tradition and Originality, Actas del IV Simposio Español sobre Plutarco, ed. J. A. Delgado, Madrid 1996. ss. 326-332.
  13. Młodzi bogowie starych poetów. Kilka uwag na temat greckiej liryki miłosnej, Meander 51, 1996, ss. 341-351.
  14. Metaliterackie treści we fragmencie 1 W. Archilocha, Symbolae Philologorum Posnaniensium 11, 1997, ss. 3-11.
  15. Trudności interpretacyjne elegii Mimnermosa, Meander 52, 1997, ss. 37-42.
  16. Saffo e Dika (Sapph. 81 V.), Quaderni Urbinati di Cultura Classica 56, 1997. Ss. 75-80.
  17. Animizacja przyrody w poezji greckiej, Studia Classica et Neolatina 3, 1998, ss. 77-84.
  18. Elegia grecka z perspektywy wykonawczej, Meander 53, 1998, ss. 119-130.
  19. The Importance of Appropriateness. Rethinking the Definition of Nomos, Philologus 142, 1998, ss. 300-307.
  20. Two in One. A Note on the Mimnerman Couplet by Stobaeus, Euphrosyne 26, 1998, ss. 151-153.
  21. Schnee beim Gelage. Zu Simonides, eleg. 25 W2., Eos 85, 1998, ss. 185-188.
  22. Rola tekstu pisanego wobec tradycji oralnych greckiej liryki w epoce archaicznej, Balcanica Posnaniensia 9/10, 1999, ss. 7-13.
  23. Nawiązania do „Iliady“ i „Odysei“ w epigramach „Antologii Palatyńskiej“, Collectanea Classica Toruniensia 12: Studia Graeco-Latina 3, 1999, ss. 27-32.
  24. Between Loyalty and Treachery. P.Oxy. 2327 fr. 1 + 2(a) col I: Simonides 21 West2 – Some Reconsiderations, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 126, 1999, ss. 26-28.
  25. Der stolze Solon. Fragment 19 W. (= 11 G.-P.), eine Interpretation, Eos 86, 1999, ss. 193-197.
  26. Ion of Chios and the King (Ion, 27, 1-3 W. = 2, 1-3 G.-P.), Mnemosyne 53, 2000, ss. 185-192.
  27. Poeta wśród siłaczy (Xenophanes, 2 W.), Classica Wratislaviensia 22, 2001, ss. 13-17.
  28. Measure of Pleasure. Conception of Artistic Delight in Philodemus‘ and Pseudo-Plutarch’s Treatises „On Music“, Classica Cracoviensia 5, 2000 (tom Ancient Literary Theory and Criticism, ed. J. Styka), ss. 161-166.
  29. Paideia poetów. Na materiale epiki i liryki starogreckiej, Konteksty 55, 2001, ss. 50-55.
  30. Elementi innici nell’elegia greca arcaica e classica, Annali dell’Istituto Universitario Orientale di Napoli 23, 2001, ss. 9-26.
  31. Il desiderio di Solone (Sol. 16 G.-P.), Museum Helveticum 59 (2002), ss, 65-70.
  32. Czytaj Homera, wstęp do przekładu artykułu G. Cerriego, Odyseusz – bohater, który opowiada własną historię, Konteksty 56 (2002), ss. 256-257.
  33. Czas w epigramach Filodemosa, Symbolae Philologorum Posnaniensium 15 (2003), ss. 17-23.
  34. Elementy hymniczne w greckiej elegii okresu archaicznego i klasycznego, Collectanea Philologica 6 (2003), ss. 49-60.
  35. Archilochus 188.3 W.: A Minor Supplement, Eos 89 (2002), ss. 19-20.

37.“They seem to be the gods to us”. A Note of Modern Contextualization of Greek Paideia, Images 1 (2003), ss. 43-46.

  1. What Did He Do? Clearchus on Philoxenus (ap. Ath. I 5f-6a = Clearch. Fr. 57 Wehrli), The Classical Quarterly 54 (2004), ss. 292-296.
  2. Tłumacza kłopoty z Ulpianem. Uwagi do przekładu przydomka Keitoukeitos (Ath. 1e), Symbolae Philologorum Posnaniensium 16 (2004), ss. 127-131.
  3. O jednym takim, co rybą się sparzył, czyli uwaga tekstologiczna do Ath. VII 298e, Classica Wratislaviensia 24 (2004), ss. 65-69.
  4. Safona w Uczcie mędrców Atenajosa, Classica Wratislaviensia 26 (2005), ss. 49-56.
  5. Skrzydełko czy nóżka, czyli o starożytnego odbiorcy smakowych rozkoszach, Poznańskie Studia Polonistyczne 11 (2004), ss. 11-16.
  6. The Lost World of Inventors. Athenaeus’ Sentimental Heurematography, Palamedes 1 (2005), ss. 85-96.
  7. Per una morfologia della poikilographia antica, Eos 92 (2005), ss. 210-223.
  8. Autoprezentacje pasożytów w cytowanych przez Atenajosa urywkach greckiej komedii średniej i nowej, Meander 1 (2005), ss. 27-35.
  9. Korespondencja sztuk: Simonides i inni, Konteksty 59 (2005),  z. 3, ss. 23-26.
  10. The Intertextual Transformation of Simonides’ Dictum in Plutarch’s Moralia: Considerations on the Value of Some Theoretical Ideas for the Interpretations of Classical Texts, Organon 34 (2005), ss. 21-29.
  11. The Voice of Tradition. Representations of Homeric Singers in Athenaeus I 14a-d, The Classical Quarterly 57 (2007), ss. 231-243.
  12. Poezja-malarstwo: Plutarch o słynnym powiedzeniu Simonidesa, Roczniki Humanistyczne 54/55 (2006/2007), ss. 107-118.
  13. Die Schwarzpappeln in den Pseudo-Hippokratischen Brief 17. Ein Versuch ihrer Deutung, Eos 94 (2007), ss. 163-168.
  14. Dramatyczność w antycznej teorii narracji i wybranych gatunkach epoki cesarstwa, Przestrzenie teorii 9 (2008),ss. 29-38.
  15. Antyczne klasyfikacje prozy i początki teorii narracji, Sprawozdania z czynności i posiedzeń Polskiej Akademii Umiejętności, tom LXXII (2008).
  16. Krytyka nowomodnych poetów we fragmencie 16 K.-A. Anaksandridesa, Symbolae Philologorum Posnaniensium 18 (2008), ss. 155-163.
  17. Ship or Drinking Cup? A Note on Phrynichus, 15 K.-A., Eos 95 (2008), ss. 91-96.
  18. [rec.] Ch. Faraone. The Stanzaic Architecture of Elary Greek Elegy, Oxford 2008, American Journal of Philology 130, 2 (2009), ss. 291-294.
  19. [rec.] A. Faulkner. The Homeric Hymn to Aphrodite. Oxford 2008, Gnomon 82,4 (2010), ss. 289-292.
  20. [rec.] A. Rotstein, The Idea of Iambos, Oxford 2010, Eos 97 (2010), ss. 322-323.
  21. Elegijne nastroje: wczesna elegia grecka i nie tylko, Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria literacka 18 (38) (2011), ss. 11-22.
  22. Bakchylides. Dytyramb Tezeusz (17, 1-56), w: Eli Rozik, Korzenie teatru, Warszawa 2011, ss. 244-245.
  23. Wypędzić poezję, wygnać poetów. Współczesne interpretacje Platońskiego postulatu, Poznańskie studia Polonistyczne. Seria Literacka 19 (39) 2012, 309-319.
  24. [rec.] S. Garner, Traditional Elegy, OUP 2011, Eos 99 (2012), 371-374.
  25. [rec.] T. Power, The culture of Kitharodia, Gnomon 85 (2013), 409-412.
  26. [rec.] The Philosopher’s Banquet. Plutarch’s Table Talk in the Intellectual Culture of Roman Empire (eds. F. Klotz), OUP 2011, Eos 100 (2013), 189-193.
  27. The Structure of Lysias’ Speech in Pseudo-Plutarch, On Music, Hermes 141 (2013), 401-416.
  28. [rec.] M. Węcowski, The Rise of Greek Aristocratic Banquet, Eos 101 (2014),  111-115.
  29. P.Oxy LXIV 4410 Fr. 1 and 2.1-5, Archiv für Papyrusforschung und verwandte Gebiete 60 (2014), ss. 299-303.
  30. An Allusive Phrase in Aristophon, Fr. 11.9 K.-A., Quaderni Urbinati di Cultura Classica 106 (2014), s. 153-164.
  31. Apollonios’ Judgemental Narrative. The Case of the Argonautica 1.917, Annali dell’Istituto Universitario Orientale di Napoli 18 (2015), ss. 392-394.
  32. Senecio and Larensis the Diners. Two Non-Greek Intellectuals at the Heart of the Hellenic Symposion, Classica Cracoviensia 18 (2015), ss. 27-37.
  33. How to Serve a Giant Fish. Pap. Duk. 1984.7 = Adesp. Com. 1146. 33-35 K.-A.: Some Textual Problems, The Journal of Juristic Papyrology, Supplement 28 (Proceedings of 27th International Congress of Papyrology) 2016, ss. 117-128.
  34. The Song for Demetrius Poliorcetes (CA 173) and the Generic Experimentations in the Early Hellenistic Period, Paideia. Rivista di filologia, ermeneutica e critica letteraria 71 (2016), ss. 501-518.
  35. Morski świat Oppiana, czyli o kontekstach interpretacyjnych poematu Halieutiká, Konteksty 70.3 (2016), ss. 239-243
  36. Zepchnąć poezję na margines. Dylematy epikurejczyków co do miejsca poezji w świecie (i ich dziewiętnastowieczne pogłosy), Wiek XIX 52 (2017), ss. 7-23.
  37. Pindar IΣΧΝΟΦΩΝΟΣ (Schol. In Pi. O. 8.66), Cambridge Classical Journal 63 (2017), ss. 1-10.
  38. Was Calypso Able to Make Odysseus Immortal?, Symbolae Philologorum Posnaniensium 27.2 (2017), ss. 5-16.
  39. In the Borderlands Between Genres. Notes on a Recent Volume of Studies on Greek Iambus and Elegy, Exemplaria Classica 21 (2017), ss. 161-169.
  40. Catullo 64.19-21 – una reminiscenza alcaica? Paideia. Rivista di filologia, ermeneutica e critica letteraria 73 (2018), ss. 739-747.
  41. Ancora sull’hermeneia nel dialogo peseudplutarcheo, Quaderni Urbinati di Cultura Classica,116, nr 3 (2018), ss. 113-119.
  42. A Not Unwilling Fish and the Emperor: Oppian’s Figurative Discourse (Halieutica 1. 56-72), Seminari Romani di Cultura Greca 9 (2020), s. 76-92.
  43. [rec.] William Allan, Greek Elegy and Iambus. A Selection, Cambridge 2019, Exemplaria Classica 24 (2020), ss. 261-266.
  44. [rec.] E. Kneebone, Oppian’s Halieutica. Charting the Didactic Epic, Classical Review 71 (2021), ss. 360-362.
  45. Adesp. 741 K.-A. Some Aspects of Comic Stylistics, Symbolae Philologorum Posnaniensium 31 (2021), ss. 29-34.
  46. Bridegroom Nile and Bride Egypt (PSI VII 845r= XXXIX 1-11 Heitsch = 43(a) Perale), Eos 108 (2021), ss. 81-90.
  47. Od zbioru do antologii. Greckie początki, Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo 12 (2022), ss.13-24.
  48. Early Greek Elegy and Epigram: a Creative Confrontation of Genres, Quaderni Urbinati di Cultura Classica 134 (2023), ss. 34-45.
  49. While Theseus Was Sailing Away –  PSI XV 1468 (= fr. 37 APHex.): a Few Thoughts, Symbolae Philologorum Posnaniensium 33 (2023), ss. 35-40.
  50. [rec.] W. Detel, Aristoxenos. Elemente der Rhythmik. Theorie der musikalischen Zeit, Hamburg 2021, Greek and Roman Musical Studies 12 (2024), ss. 319-322.
  1. [rec.] A. von der Decken, Sprachliches Handeln in der archaischen Lyrik, Stuttgart 2021, H-Soz-Kult 22.04. 2024 (Rezension zu: A. von der Decken: Sprachliches Handeln in der archaischen Lyrik | H-Soz-Kult. Kommunikation und Fachinformation für die Geschichtswissenschaften | Geschichte im Netz | History in the web).
  2. Epigraphic Self-Fashioning: the Case of Euarestus the Oenoandian (SGO 4/ 17/06/02 (B) 1-10), Classica Wratislaviensia 3 (2025) – w druku.   

Artykuły popularne w Antigone Journal. An Open Forum for Classics:

  1. Charming or Instructing? The Greeks on the Function of Music (https://antigonejournal.com/2021/06/greeks-function-of-music/).
  2. Happy Eaters and Talkers, or the Great Idea of Encyclopaedia (https://antigonejournal.com/2021/12/athenaeus-encyclopaedia/).
  3. Energy From Elegy: What Did the Greeks Use Elegiac Poetry For? (https://antigonejournal.com/2022/07/greek-elegy/).
  4. Close Encounters of the Fishy Kind, Or Oppian’s Maritime World (https://antigonejournal.com/2022/12/oppian-halieutica/).
  5. Banish the Big Liars: Epicurus on True Pleasure (https://antigonejournal.com/2024/02/epicurus-on-pleasure/).
  6. Homer Among the Villagers: Christian Verse Inscription From the Anatolian Steppe (https://antigonejournal.com/2025/10/homer-christian-inscriptions-anatolia/).

 Inne:

  1. [z J. Danielewiczem] Rola przekładów z języków starożytnych, PAUza Akademicka 238 (2014) (http://www.pauza.krakow.pl/238_2014.pdf).
  2. Dialog z przeszłoscią, w: Po drogach uczonych. Z członkami Polskiej Akademii Umiejętności rozmawia Andrzej Kobos (red.), tom 6, Kraków 2017, ss. 1-40.
  3. Nihil novi sub sole? Stare pytania, jakie odpowiedzi?, Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, zeszyt LXXII (Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania) 2020, ss. 9-13.
  4. Doctus viator, czyli o potrzebie mobilności, PAUza Akademicka 645 (2023) (http://pauza.krakow.pl/645_2023.pdf).