Współpraca ze szkołami

Pracownicy Instytutu Filologii Klasycznej UAM zawsze chętnie angażują się we współpracę ze szkołami. Jesteśmy otwarci na różnego rodzaju propozycje, prosimy zatem nauczycieli i uczniów o kontakt  (dane teleadresowe znajdują się w sekcji „Kontakt” w stopce strony).  

Tym razem zapraszamy do Liceum im. Żmichowskiej w Warszawie, skąd będzie transmitowana lekcja Jak powstaje średniowieczna książka, prowadzona przez dr hab. Beatę Spieralską-Kasprzyk (Instytut Filologii Klasycznej UW), pod adresem: https://meet.google.com/oom-uyks-xpg Spotkanie zacznie się o 14.50 we wtorek 26 marca.

Lekcje w liceach

W najbliższym czasie Instytut Filologii Klasycznej chciałby poszerzyć współpracę ze szkołami, trafiając także w zapotrzebowanie nauczycieli i uczniów. Pragniemy zaproponować w liceach Poznania i regionu lekcje, które bezpośrednio wiązać się będą z programami nie tylko języka łacińskiego i kultury antycznej, ale również innych przedmiotów: języka polskiego, historii, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie.

Załączamy listę ponad pięćdziesięciu możliwych tematów. Zapraszamy do zapoznania się z nią i skorzystania z naszych kompetencji w zakresie literatury i kultury antycznej oraz ich recepcji:

Propozycje lekcji w liceach

Starożytność

Homer i kultura oralna starożytnej Grecji (prof. Maria Marcinkowska-Rosół)

Obraz barbarzyńców w literaturze greckiej (prof. Magdalena Stuligrosz)

Demokracja i prawo boskie: aktualność Antygony Sofoklesa? (prof. Mateusz Stróżyński)

Paideia: grecka koncepcja edukacji i kultury  (prof. Mateusz Stróżyński)

Edyp i Antygona, herosi w zgodzie z sobą: Sofokles i jego dzisiejsza aktualność (prof. Elżbieta Wesołowska)

Prawo natury prawem silniejszego? Sofokles – Tukidydes – Platon (prof. Mateusz Stróżyński)

Antyczna komedia (maski i schematy fabularne) (prof. Ewa Skwara)

Jak być kochanym, czyli Sztuka kochania Owidiusza (prof. Ewa Skwara)

 „Będzie szczęśliwy, jeżeli nie pozna siebie” – samowiedza w mitach o Edypie i Narcyzie” (prof. Mateusz Stróżyński)

Z Orfeuszem i Eurydyką przez wieki. Antyczny mit o słynnych kochankach i jego recepcja w epokach późniejszych (dr Aleksandra Arndt)

Współczesne interpretacje muzyki starożytnej Grecji (prof. Radosław Piętka)

Jak brzmiała muzyka w starożytnym Rzymie? (prof. Piotr Urbański)

Filozofia antyczna i narodziny nauk przyrodniczych (prof. Maria Marcinkowska-Rosół)

Pokazowa lekcja greki (prof. Piotr Stępień)

Średniowiecze

Świat średniowiecznego teatru (prof. Piotr Bering)

W średniowiecznym skryptorium, czyli jak mnisi ocalili kulturę antyczną (prof. Monika Miazek-Męczyńska)

To wcale nieprawda, że Renesans i Średniowiecze są sobie przeciwstawne (prof. Piotr Bering)

Renesans i barok

Pierwsze wieki druku (prof. Piotr Bering)

Dlaczego dawna polska literatura była dwujęzyczna? (prof. Piotr Urbański)

Konsolacja – jej antyczny rodowód i obecność w Trenach (prof. Elżbieta Wesołowska)

Tradycja klasyczna w Trenach Jana Kochanowskiego (prof. Piotr Urbański)

Mikołaja Sępa Szarzyńskiego „trudne sonety” (prof. Piotr Urbański)

Antyczne wzorce Szekspira (prof. Elżbieta Wesołowska)

Antyczne wzorce Szekspira na przykładzie Hamleta (dr Marlena Puk)

Samotny, więc szalony? Prometeusz i Don Kichot (prof. Elżbieta Wesołowska)

Reinterpretacje antyku w poezji Jana Andrzeja Morsztyna (dr Marlena Puk)

Wiek XIX

Norwid o antycznym Rzymie (prof. Elżbieta Wesołowska)

Antyk w Świteziance? Dlaczego nie (dr Marlena Puk)

Antyczne prefiguracje w Dziadach (dr Marlena Puk)

Wiek XX i kultura najnowsza

Scena antyczna, scena Wyspiańskiego. Podobieństwa i różnice (prof. Elżbieta Wesołowska)

Czy Camus czytał Tukidydesa? Obraz zarazy w Atenach i w Dżumie (prof. Mateusz Stróżyński)

Antyk poetów dwudziestolecia międzywojennego (prof. Elżbieta Wesołowska)

Edyp i dylematy moralne Granicy (prof. Elżbieta Wesołowska)

Szymborska i Herbert jako poeci kultury (prof. Elżbieta Wesołowska)

Młody Tuwim i jego antyczne fascynacje (prof. Elżbieta Wesołowska)

Marquez i Eco: różne widzenia tradycji europejskiej (prof. Elżbieta Wesołowska)

Czy dzisiaj rozumiemy antyk: Kubiak, jego i inne przekłady literatury antycznej (prof. Elżbieta Wesołowska)

Anachronizm zamierzony: jak w Biblii i jak u Sofoklesa (Steinbeck i jego Na wschód od Edenu) (prof. Elżbieta Wesołowska)

Herberta wizje przeszłości (prof. Piotr Bering)

Antyk powieściowy w XX i XXI wieku: Imię róży i inne (UlissesWładca Pierścieni, Elizabeth Costello) (prof. Radosław Piętka)

Pomnik poety. Horacjańskie Exegi monumentum w poezji polskiej (prof. Monika Miazek-Męczyńska)

Antyk starożytny – antyk nowożytny (prof. Ewa Skwara)

Stoicyzm – filozofia na dziś? (prof. Piotr Urbański)

Edyp antyczny i jego współczesne filmowe wersje (prof. Ewa Skwara)

Filmowe wersje Króla Edypa (prof. Radosław Piętka)

Łacina i języki nowożytne

Języki w Europie. Pochodzenie i klasyfikacja (prof. Rafał Rosół)

Geneza i rozwój alfabetu łacińskiego (prof. Piotr Bering)

Zapożyczenia greckie i łacińskie w języku polskim (prof. Rafał Rosół)

Najczęściej spotykane skróty łacińskie (dr Marlena Puk)

Nazwy miesięcy w języku łacińskim i językach nowożytnych (dr Marlena Puk)

Europa – od porwanej księżniczki do nazwy kontynentu (dr Marlena Puk)

Filologia, czyli „umiłowanie słowa” – o zapożyczeniach greckich i łacińskich w języku polskim (prof. Magdalena Stuligrosz)

Łacina w filmie (prof. Ewa Skwara)